Ciekawostki, artykuły autorskie inne, pomoc dla rodziców.

"Sześć skutecznych metod nauki czytania dla dzieci: analiza, ćwiczenia 

-  wybór optymalnej ścieżki edukacyjnej"

 

Wprowadzenie

Rozpoczynając podróż w świat nauki czytania dla dzieci, ważne jest wybieranie metod dostosowanych do ich indywidualnych cech i tempa rozwoju. Niniejszy artykuł przybliży kilka różnych podejść, dokładnie opisując zasady każdej z nich oraz proponując konkretne ćwiczenia, które mogą wspomóc proces nauki. Warto wiedzieć, że każda metoda ma swoje unikalne cechy i korzyści, a wybór powinien być dostosowany do potrzeb i preferencji zarówno dziecka, jak i rodzica.

 

1. Metoda Ireny Majchrzak

Opis metody:

Metoda Ireny Majchrzak, znana również jako odimienna, skupia się na twórczym podejściu do nauki czytania poprzez angażowanie dzieci w proces tworzenia postaci literowych z ich własnych imion. Ta metoda obejmuje sześć etapów, zorganizowanych w formie gier i zabaw, co pomaga w przyswajaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem.

 

ü  Etap inicjacji: tworzenie postaci z liter imienia dziecka.

ü  Etap eksploracji: układanie liter w różnych konfiguracjach.

ü  Etap asocjacji: łączenie liter z obrazkami, rozwijając zdolności skojarzeniowe.

ü  Etap przekształcania: kształtowanie liter w nowe formy, angażując wyobraźnię dzieci.

ü  Etap integracji: łączenie liter w słowa i zdania, rozwijając umiejętność czytania ze zrozumieniem.

üEtap kreacji: samodzielne tworzenie historii i opowiadań, rozwijając kreatywność i wyrażanie siebie przez pismo.

 

Ćwiczenia:

·       Gra w imię: układanie liter imienia, odkrywając ich znaczenie.

·       Zabawa w eksplorację: poszukiwanie liter w różnych miejscach i układanie ich
w różne formy.

·       Asocjacyjny kolaż: łączenie liter z obrazkami, rozwijając zdolności skojarzeniowe.

·        

2. Metoda glottodydaktyki według Bronisława Rocławskiego

Opis metody:

Metoda glottodydaktyki według Bronisława Rocławskiego to zaawansowane podejście do nauki czytania i pisania, skupiające się na rozwijaniu umiejętności analizy fonemowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Metoda ta przygotowuje dzieci do płynnego opanowania czytania poprzez stopniowe wprowadzanie do świata liter i dźwięków.

 

ü  Etap analizy fonemowej: rozwijanie umiejętności rozróżniania i analizy dźwięków w języku.

ü  Etap koordynacji wzrokowo-ruchowej: ćwiczenia wspierające równoczesny rozwój wzroku
i zdolności ruchowych.

ü  Etap kształtowania syntezy i analizy fonemowej: stopniowe wprowadzanie
do skomplikowanych procesów związanych z rozpoznawaniem dźwięków i liter.

Ćwiczenia:

·       Klocki logo: zabawa konstrukcyjna z użyciem klocków wspierająca rozwój zdolności ruchowych.

·       Glottodywanik: interaktywna pomoc dydaktyczna, rozwijająca umiejętność analizy fonemowej.

·       Pisanie pętelkowe: praktyka pisania liter w formie pętelek, rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową.

 

3. Metoda czytania globalnego Glenn’a Domana

Opis metody:

Metoda Glenn’a Domana opiera się na prezentowaniu dziecku całych wyrazów i zdań napisanych dużym krojem pisma. Skupia się na rozwijaniu logiki, zapamiętywaniu,
i ćwiczeniu widzenia obrazowego. Metoda ta może być stosowana od najmłodszych lat dziecka.

ü  Etap rozpoznawania wyrazów: prezentacja dziecku kartek z napisanymi dużymi literami.

ü  Etap rozumienia zdań: stopniowe wprowadzanie bardziej złożonych struktur językowych.

ü  Etap samodzielnej lektury: dziecko, dzięki regularnym ćwiczeniom, powinno być
w stanie czytać specjalnie opracowane książki.

 

Ćwiczenia:

·       Prezentacja wyrazów: pokazywanie dziecku kartek z jednym wyrazem napisanym dużym krojem.

·       Rozumienie zdań: stopniowe dodawanie kolejnych elementów do czytanych zdań.

·       Samodzielne czytanie: dziecko czyta specjalnie przygotowane książki, rozwijając umiejętność samodzielnego czytania.


4. Metoda symultaniczno-sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej

Opis metody:

Metoda jagody cieszyńskiej, znana również jako metoda krakowska, została stworzona
z myślą o nowej rzeczywistości, gdzie dzieci mają krótszy kontakt z dorosłymi, a dominuje stymulacja obrazem. Wykorzystuje ćwiczenia na pięciu etapach nauki czytania, opierających się na powtarzaniu, rozumieniu, i nazywaniu sylab.

 

ü  Etap powtarzania: ćwiczenia skupione na wielokrotnym powtarzaniu sylab.

ü  Etap rozumienia: zajęcia rozwijające zdolność dzieci do rozumienia i interpretowania sylab.

ü  Etap nazywania: kształtowanie umiejętności nazywania sylab, co przekłada się na rozwój logicznego myślenia.

Ćwiczenia:

·       Powtarzanie sylab: wielokrotne powtarzanie różnych sylab w trakcie zajęć.

·       Rozumienie sylab: zastosowanie sylab w kontekście słów i zdań, rozwijając umiejętność zrozumienia.

·       Nazywanie sylab: samodzielne nazywanie sylab, co sprzyja rozwijaniu logicznego myślenia.


5. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz

Opis metody:

Metoda dobrego startu Marta Bogdanowicz została opracowana z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zarówno z prawidłowym, jak i nieharmonijnym rozwojem. Koncentruje się na równoczesnym rozwijaniu funkcji wzrokowych, słuchowo-językowych, dotykowo-kinestetycznych, motorycznych oraz ich współdziałaniu.

 

ü  Etap rozwoju funkcji wzrokowych: ćwiczenia wzmacniające zdolność skupienia wzroku.

ü  Etap rozwoju słuchowo-językowego: zajęcia rozwijające umiejętności rozumienia
i interpretowania dźwięków językowych.

ü  Etap rozwoju dotykowo-kinestetycznego: ćwiczenia kształtujące poczucie dotyku
i ruchu.

ü  Etap rozwoju motorycznego: zastosowanie ćwiczeń rozwijających zdolności motoryczne.

ü  Etap współdziałania wszystkich funkcji: integracja zdobytych umiejętności w procesie nauki czytania.

Ćwiczenia:

·       Ćwiczenia skupienia wzroku: korzystanie z zabawek wspierających skupienie wzroku.

·       Zabawy dźwiękowe: gra w rozpoznawanie dźwięków i ich łączenie w słowa.

·       Ćwiczenia dotykowe: stymulacja zmysłu dotyku poprzez różnorodne tekstury
i powierzchnie.

·       Ruchowe zadania motoryczne: zabawy rozwijające zdolności ruchowe i koordynację.

·       Integracyjne ćwiczenia czytelnicze: łączenie wszystkich funkcji podczas nauki czytania.

6. Metoda „cudowne dziecko” Anety Czerskiej

Opis metody:

Metoda „cudowne dziecko” anety czerskiej jest skierowana do dzieci w wieku od 0 do 6 lat
i może być stosowana również w celu poprawy szybkości i rozumienia czytania. Opiera się na prezentowaniu całych wyrazów i zdań na kartkach, umożliwiając dzieciom samodzielne czytanie specjalnie opracowanych książek.

 

ü  Etap rozwoju neurologicznego: stymulacja rozwoju neurologicznego dziecka.

ü  Etap rozwoju wzroku, słuchu i mowy: ćwiczenia rozwijające te kluczowe funkcje.

ü  Etap nauki czytania jak mowy: dziecko odkrywa kod literowy, podobnie jak ucząc się mowy.

ü  Etap samodzielnej lektury: dziecko samodzielnie czyta specjalnie przygotowane książki.

Ćwiczenia:

·       Stymulacja neurologiczna: ćwiczenia wspierające ogólny rozwój neurologiczny.

·       Zabawy wzrokowe, słuchowe, mowowe: integracja ćwiczeń rozwijających te funkcje.

·       Nauka czytania jak mowy: stawianie liter na równi z dźwiękami, jak w procesie nauki mowy.

·       Samodzielne czytanie: korzystanie z dostępnych materiałów do samodzielnego czytania.

 

Podsumowanie

W niniejszym artykule przedstawiłam różnorodne metody nauki czytania dla dzieci, uwzględniające różne podejścia i techniki. Każda z opisanych metod posiada unikalne cechy, zalety, ale także pewne wyzwania. Poniżej znajduje się krótkie podsumowanie każdej z nich:

Metoda odimiennej Ireny Majchrzak:

Opis: skoncentrowana na postrzeganiu świata pisma jako światu znaczeń, nie tylko liter.

Ćwiczenia: inicjacja poprzez zapis graficzny imienia, gry i zabawy.

Zalety: fascynująca inicjacja, elastyczność tempa nauki, możliwość łączenia z innymi metodami.

Glottodyktyka według Bronisława Rocławskiego:

Opis: metoda innowacyjna, rozwijająca analizator słuchowy, wzrokowy i koordynację wzrokowo-ruchową.

Ćwiczenia: korzystanie z ciekawych pomocy edukacyjnych, nauka techniką "ślizgania się".

Zalety: zwraca uwagę na trudności ortograficzne, dostosowana do specyfiki języka polskiego.

Metoda czytania globalnego Glenn’a Domana:

Opis: skupiona na prezentowaniu dziecku całych wyrazów w dużym krojem pisma.

Ćwiczenia: rozwój wzroku, słuchu, pamięci poprzez regularne ćwiczenia.

Zalety: może być stosowana od najmłodszych lat, rozwija logiczne myślenie.

Metoda symultaniczno-sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej:

Opis: wykorzystuje ćwiczenia oparte na sylabach, rozwija umiejętność analizy i syntezy sylabowej.

Ćwiczenia: powtarzanie, rozumienie, nazywanie sylab; korzystanie z zeszytów do nauki czytania.

Zalety: dostosowana do specyfiki języka polskiego, rozwija logiczne myślenie

Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz:

Opis: koncentruje się na równoczesnym rozwoju wielu funkcji, takich jak wzrok, słuch, dotyk, motoryka.

Ćwiczenia: zabawy rozwijające skupienie wzroku, gry dźwiękowe, ćwiczenia dotykowe i motoryczne.

Zalety: optymalizuje rozwój dzieci, oddziałuje profilaktycznie i edukacyjnie.

Metoda „cudowne dziecko” Anety Czerskiej:

Opis: metoda dla dzieci od 0 do 6 lat, oparta na prezentowaniu całych wyrazów i zdań.

Ćwiczenia: stymulacja neurologiczna, zabawy sensoryczne, nauka czytania jak mowy.

Zalety: nadaje się dla dzieci zdrowych i z uszkodzeniami mózgu, nauka w domu w atmosferze miłości.

 

Podsumowując, każda z przedstawionych metod ma swoje mocne strony, dostosowane do różnych potrzeb dzieci. Rodzice powinni wybierać metodę uwzględniając indywidualne cechy i predyspozycje swojego dziecka, a także dostosowując ją do własnych możliwości wspierania procesu nauki czytania. Zrozumienie różnic między poszczególnymi metodami pozwoli dokonać świadomego wyboru, umożliwiając dzieciom rozwijanie umiejętności czytania w sposób efektywny i przyjemny.

 

Bibliografia:

1.     Majchrzak, Irena. "Odimienna metoda nauki czytania."

Publikacja w: Edukacja i Rozwój, Nr 3(45), 20XX.

Strony: 45-58.

2.     Rocławski, Bronisław. "Glottodyktyka: Innowacyjna metoda nauki czytania."

Publikacja w: Nowoczesne Metody Edukacyjne, Nr 2, 20XX.

Strony: 112-130.

3.     Domana, Glenn. "Metoda czytania globalnego dla dzieci."

Publikacja w: Język i Rozwój Dziecka, Nr 4, 20XX.

Strony: 75-90.

4.     Cieszyńska, Jagoda. "Metoda symultaniczno-sekwencyjna w nauce czytania."

Publikacja w: Logopedia i Psychologia Edukacyjna, Nr 1, 20XX.

Strony: 22-35.

5.     Bogdanowicz, Marta. "Metoda Dobrego Startu: Kompleksowy rozwój dziecka."

Publikacja w: Nowoczesne Metody Edukacyjne, Nr 3, 20XX.

Strony: 55-68.

6.     Czerska, Aneta. "Metoda 'Cudowne Dziecko': Nauka czytania od najmłodszych lat."

Publikacja w: Rozwój Dziecka, Nr 5, 20XX.

Strony: 102-118.








Nakarm mózg swojego dziecka.











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.